تدریس خلاقانه به کودکان

امروزه تدریس خشک و به روش های قدیمی برای بزرگسالان هم خسته کننده شده است، چه برسد به کودکانی که با فضای کلاس و آکادمیک آشنایی ندارند و اکثر اوقات در پی بازی هستند پس لزوم تدریس خلاقانه به کودکان مهم است!

آموزش به کودکان در هر زمینه ای و به ویژه زبان انگلیسی، لزوم تدریس خلاقانه به کودکان را ایجاد می کند،که در فضایی شاد و کودکانه به همراه بازی و شعر و قصه صورت بگیرد. این گونه می‌توانید ذهن کنجکاو کودک را با خود همراه کنید.

لزوم تدریس خلاقانه به کودکان

معرفی چند روش خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان

آموزش به کودکان بسیار شیرین و جذاب به نظر می‌رسد اما وقتی به این حرفه وارد شوید، درمی‌یابید که این کار انرژی بالا و روحیه ای شاد می‌طلبد تا بتوانید کودکان را با خود همراه و آموزش پذیر کنید.

در ادامه چند مورد از روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان را بیان کرده ایم. دقت داشته باشید که در استفاده از هرکدام این روش ها، باید به سه عامل اصلی توجه داشته باشید تا آموزش شما بهترین نتیجه را داشته باشد.

این موارد عبارتند از:

  • گروه سنی کودک
  • سیستم تربیتی – خانوادگی کودک
  • دیدگاه والدین در مورد یادگیری زبان کودکان

معرفی چند روش خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان

عروسک های تن پوش بپوشید!

اگر مدرس زبان کودکان و یا حتی والدینی هستید که قصد آموزش زبان انگلیسی به فرزند خود را در خانه دارید، می‌توانید با استفاده از تن پوش های عروسکی فضایی شاد و مفرح آموزشی را برای کودکان به وجود آورید و آن ها را هرچه بیشتر به کلاس و یادگیری زبان علاقمند سازید.

صدای خود را از اسپیکر پخش نمایید

این روش که باعث رشد حس کنجکاوی و ارتقا مهارت شنیداری در کودکان می‌شود، به این صورت است که صدای ضبط شده خود را از اسپیکر مخفی شده در کلاس قبل از ورود، پخش کنید و با زبان آموزان صحبت کنید.

از عروسک های نمایشی برای تدریس خلاقانه استفاده کنید

استفاده از عروسک های نمایشی، خیمه شب بازی و یا عروسک های انگشتی باعث توجه هر چه بیشتر کودکان به شما و صحبت های شما می‌شود. برای آموزش مکالمات و پرسش و پاسخ ها این روش بسیار پاسخگو است و سبب می‌شود آموزش های شما بیشتر در ذهن کودکان نقش ببندد.

از عروسک های نمایشی استفاده کنید

لزوم پخش ویدیو و کارتون برای کودکان

استفاده از ویدیو های کودکانه و کارتون ها، فضای آموزش را جذاب و گیرا خواهد کرد. به خصوص اگر بعضی ویدیو ها از مدرس کلاس، در حال مکالمه با شخص دیگری باشد. برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود که معلم خود را در ویدیو تماشا کنند!

پخش ویدیو و کارتون

تصاویر متناسب را به لباستان وصل کنید!

به عنوان مثال اگر قصد تدریس حرف A را به کودکان دارید، می‌توانید تصویر این حرف و کلماتی که با این حرف شروع می‌شوند را بر روی لباس خود متصل کنید. این کار باعث می‌شود که کلمات و حروف، بهتر در ذهن زبان آموزان ماندگار شود.

از فضا های متفاوت برای تدریس خلاقانه زبان انگلیسی استفاده کنید

با توجه به موضوعی که قصد تدریس آن را دارید، می‌توانید کودکان را به محیط مربوطه ببرید و آن ها را از نزدیک با معنای لغات آشنا کنید. مثلا اگر موضوع مورد تدریس، اسباب بازی است، می‌توانید آن ها را به پارک برده و کودکان را با اسامی انگلیسی اسباب بازی های موجود در آن جا آشنا کنید.

از فضا های متفاوت برای تدریس استفاده کنید

استفاده از بازی های مختلف زبان انگلیسی برای تدریس خلاقانه به کودکان

بازی های بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای آموزش زبان از آن ها بهره ببرید و حتی خودتان آن ها را طراحی کنید. مثلا برای آموزش رنگ ها، از توپ های رنگی استفاده کنید و در اوج هیجان بازی، آموزش رنگ ها را به کودکان بدهید.

لزوم تدریس خلاقانه به کودکان با نقاشی و کاردستی

کودکان عاشق نقاشی و بازی با رنگ ها هستند. با استفاده از نقاشی و درست کردن کاردستی، می‌توان کلمات مربوط به رنگ ها و یا اشکال مختلف و ابزار های درست کردن کاردستی را به خوبی به کودکان بیاموزید و این لغات را در ذهن آن ها ماندگار کنید.

از نقاشی و کاردستی استفاده کنید

موسیقی و شعر کودکانه برای تدریس خلاقانه به کودکان

آموزش کلمات و حروف و بعضی جمله ها به صورت آموزش موزیکال زبان برای انگلیسی، بسیار موثر خواهد بود. و آموختن را برای کودکان راحتتر می‌کند، زیرا در سنین پایین موسیقی می‌تواند یکی از ابزار های قوی آموزش به کودکان باشد.

پویا و فعال و خلاق باشید

کودکان انرژی بسیار زیادی دارند و نمی‌توانید از آن ها بخواهید. که تمام مدت بر روی صندلی خود بنشینند و به صحبت های شما گوش دهند! در حین آموزش کلمات مختلف، می‌توانید از آن ها بخواهید که آن کلمه را با دست ها و حرکات بدن نشان دهند و اجرا کنند. بدین صورت هم از روشی خلاقانه برای آموزش استفاده کرده اید و هم انرژی مضاعف کودکان تخلیه شده است.

سخن پایانی و لزوم تدریس خلاقانه به کودکان

لزوم تدریس خلاقانه به کودکان هرچند که کودکان راحت تر زبان های خارجه را فرا می‌گیرند، اما آموزش به کودکان روش های خاص خود دارد. روحیه کودکان بسیار ظریف است و در صورت عدم توجه به نکات لازم، ممکن است برای همیشه کودکان را از آموختن دل زده کنید.

به یاد داشته باشید، این کودک است که باید مشتاق به آموختن شود و هیچکس نمی‌تواند او را مجبور به یادگیری نماید. در کلاس، کودکان را به چالش بکشید و مسئولیت یادگیری را به عهده خودشان بگذارید. از راهنمایی های بیش از حد بپرهیزید و گاهی اوقات اجازه دهید تا کودک خودش جستجو کند و به مطالب جدید دست پیدا کند.

کودکان هم مانند بزرگسالان انرژی فضای اطراف خود را به خوبی درک می‌کنند و اشتیاق بیشتری برای ماندن در فضایی شاد و مثبت دارند. کلاس های آموزش زبان به کودکان، باید به گونه ای باشد که با ایجاد محیطی کودکانه و روش هایی خلاقانه، زبان را به آن ها آموزش دهید. تا به بهترین نتیجه برسید.

به این صفحه امتیاز دهید.

مشاوره رایگان

    captcha